«نشست نقد و بررسی نمایشگاه انفرادی نرگس رنجبر با عنوان «خانه،خیلی دور خیلی نزدیک

نشست نقد و بررسی « خانه خیلی دور خیلی نزدیک» به مناسبت نمایشگاه انفرادی نرگس رنجبر، با حضور منتقدین برجسته آقای علی یحیایی و آقای امین حامی خواه روز جمعه ۱۷ شهریور با حضور جمعی از هنردوستان در گالری شیدایی برگزار شد. در بیانیه این نمایشگاه می خوانیم:
 « خانه را یک اتاق انتظار می دانستم، جایی که باید میبودم تا بتوانم به جای دیگری بروم. بعد رفتم و دلم برایش تنگ شد. راینر استافر
 درتجربهی اندک زیستی من خانه همیشه برای من مکانی بوده که نقش امنیت را گاها به خوبی بازی میکند. خانه آنجایی است که میتوان به آن بارها و بارها برگشت و زندگی را از سر گرفت. در سال های گذشته که سفر کردم فهمیدم گاها این مفاهیمی که به خانه نسبت دادهام  میتواند رنگ و بوی دیگری بگیرد. میتواند اهرم فشاری باشد برای اینکه فرد دلتنگ آن نباشد و امنیت را درش جستجو نکند. آن پیر دختری افتادم در روستایی دور افتاده، خانه برایش جایی بود که در خاک آن آرزوهایش را دفن کرده بود و یا آن پیرمردی که در کلبهی خود مرگ عزیزترین هایش را دیده بود. تصویرهایی که  از خانه ها ثبت کردم نگاه دوباره ی من به خانه هاست، مکان هایی شگفت که دیگر آن مفهوم کلی امنیت را بدرستی بازی نمیکنند و انتظار هیچ آدمی را به درون خود نمیکشند.»
این مجموعه آثار عکاسی ، با تکنیک فتومونتاژ در طی مدت ۸ سال سفر های پیاپی هنرمند به اقصی نقاط ایران و ویرایش های متعدد حاصل شده است.
طی این نشست علی یحیایی مجموعه آثار را با عباراتی چون غم، اندوه و حسرت که زاییده تیرگی نگاه هنرمند به جهان پیرامونش است، توصیف کردند. به گفته ی ایشان هنرمند، با انتخاب استادانه خاکستری های مایل به سیاه، که بیم از دست دادن جزئیات ندارد، سویی انتقادی را دنبال می کند.
وی در نهایت بیانات خود را، با عنوانی دیگر برای این مجموعه « خانه را تیرگی در حال فراگرفتن است» به پایان رساندند.
در ادامه امین حامی خواه با توصیف سیر خطی-تحلیلی تحولات دنیای عکاسی، وضعیت عکاسان معاصر را پیچیده و متفاوت تر از سایر دوران ها دانست، چرا که آنان نباید تحت تاثیر فضای بازنمایانه مرسوم شبکه اجتماعی قرار بگیرند. موقعیتی که به تعبیر ایشان نرگس رنجبر به خوبی از عهده ی آن برآمده و در نقطه ی درست و دلخواه خود قرار گرفته است. حامی خواه نهایتا با تاکید بر وجود تداخل و ادغام سوژه و ابژه، تلاقی دو نقطه متفاوت نگاه رنجبر را اتفاقی مدرن در نظر گرفته و او را در زمره عکاس معاصر، در تایید توصیفات آقای یحیایی از ایشان قرار داد.
 نمایشگاه انفرادی نرگس رنجبر در تاریخ ۱۰ شهریور افتتاح شد. این نمایشگاه تا۳۱ شهریور ادامه خواهد داشت.  گالری شیدایی واقع در خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز، پلاک ۱۴۹، علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت ۳:۰۰ تا ۷:۳۰ شب به جز شنبه ها جهت بازدید به گالری شیدایی مراجعه نماییند.
x